Звернення до командування ЗСУ у зв’язку з побудовою другої "Мрії" замість літаків Ан-178 для ЗСУ
Верховному головнокомандувачу Збройних сил України Зеленському В.О.
Міністру оборони України Резнікову О.Ю.
Головнокомандувачу Збройних сил України Залужному В.Ф.
В зв’язку з військовими діями на території України ЗСУ терміново потрібні різні типи військово-транспортних літаків для перевезення озброєння, воїнів, техніки, медичного обладнання та інших вантажів.
На жаль, за останні 30 років держане підприємство "Антонов" не поставило жодного літака для ЗСУ. На початку 2000-х років були виділені величезні кошти на побудову літаків Ан-70 для ЗСУ, але літаків не було побудовано. Замість зниклих коштів ДП "Антонов" передав ЗСУ дослідний літак Ан-70 №01-02, який потерпів аварію і зламався навпіл, був відремонтований і пройшов тільки частково програму випробувань. Його навіть прийняли на озброєння. Зараз цей літак "ржавіє" на задвірках ГП "Антонов".
В 2020 році між ЗСУ і ДП "Антонов" був підписаний контракт на поставку 3-х літаків Ан-178. Під цей контракт керівництво підприємства вже взяло кредити на 4 мільярди гривен.
Перший політ літака без російських комплектуючих спочатку анонсували на листопад 2021 – січень 2022 року. Саме таку обіцянку дав очільник "Укроборонпрому" Юрій Гусєв. Потім терміни почали зміщувати вправо: на перший квартал, а потім на "перше півріччя" 2022 року.
Водночас стан готовності першого Ан-178 восени 2021 року викликав певні питання. Офіційно, планер готовий на 80%, але ні слова про авіоніку, значну частину з якої мали імпортозамістити, і без якої літак у небо не підніметься. Як стало відомо, на першому дослідному літаку, на якому будуть проводити сертифікацію, залишилась значна частина російських комплектуючих.
Наразі очільник ДК "Укроборонпром" Юрій Гусєв анонсує відбудову літака Ан-225 "Мрія", а про літаки Ан-178 для ЗСУ нічого не говорить. Незрозуміло, навіщо рухатися в минуле, а не в майбутнє? Літак Ан-225 був побудований в СРСР і здійснив перший політ 21 грудня 1988 року. Спочатку він розроблявся для транспортування ОК "Буран" і ракети "Енергія", а після розпаду Радянського Союзу почав 1-2 рази на рік використовуватися для перевезення вантажів. Під час піку пандемії коронавірусу літак почали більше використовувати для перевезення медичного обладнання.
Добудова другого літака по даним:
1. Екс-провідного конструктора А. Вовнянко, який на протязі 23 років керував роботами по проектуванню, будівництву і експлуатації, коштує 150-190 млн. доларів.
2. Керівництва ДК "Укроборонпром", яке не має ніякого відношення до літакобудування, коштує мінімум 800 млн. доларів.
Керівництво ДК "Укроборонпром" заздалегідь знало що 24.02.2022 рашисти нападуть на Україну, але нічого не зробило, щоб з аеродрому Гостомель були евакуйовані всі літаки. В результаті, не тільки літак Ан-225 "Мрія" було зруйновано, а ще декілька, а частина літаків отримала значні пошкодження: Ан-26, Ан-74 та Ан-22 "Антей", Ан-132D. А всі їх розповіді, що не було одного двигуна на Ан-225 - це відмазка. Літак Ан-124 неодноразово літав на 3-х двигунах, а Ан-225 на 5-х.
Але зрозуміло, що при нинішній владі за корупцію на ДП "Антонов" і знищення літаків ніхто не буде покараний.
Наразі добудова другого літака Ан-225 (крила і фюзеляж були побудовані в 1988-1989 роках для випробування на міцність) з використанням частини агрегатів, хвостового оперення, обладнання, двигунів і шасі, що залишились від першого літака, буде коштувати близько 150-190 млн. доларів. (Керівництво ДК "Укроборонпром" попередньо озвучило знАчно більші кошти - 3 млрд. доларів). Це є економічно недоцільним, так як знадобиться біля 100 років, щоб ці 150-190 млн. доларів окупилися. Якщо до війни цей літак був "символом" України за кордоном, то наразі такими символами стали Гостомель, Маріуполь, наші славні воїни ЗСУ, полк "Азов" та інші. Крім того, ДП "Антонов" давно знаходиться в критичному стані, та неспроможне одночасно будувати літаки Ан-178 та Ан-225, і невідомо коли або чи взагалі добудує другу "Мрію"? А ось "освоювати" величезні кошти, які наразі потрібні для ЗСУ та відбудови зруйнованої країни, вони вміють досконало! Останній новий літак Ан-148 був створений ще в 2004 році, а його модифікацію Ан-178 почали розробляти в 2010 році і в 2015 році він виконав перший політ.
Тільки що озвучили, що відбудова нової – старої "Мрії" буде коштувати мінімум 800 мільйонів доларів. Цю величезну суму підсунуло Президенту України керівництво ДК "Укрборонпром", тим самим підставивши його. "Мрію" присвятять загиблим на війні пілотам. Дуже дорогий "пам’ятник" вийде, ще ніхто в світі до такого не додумався. А чому не побудувати літаки Ан-178 для реального використання в ЗСУ і присвятити їх загиблим пілотам та нанести на фюзеляжах їх імена? Українська влада неодноразово пропонувала Президенту Турції прийняти участь в побудові другого літака Ан-225 "Мрія", але в Турції думають про державу, а не про піар та кармани, і вони не "купились" на цю пропозицію. Тому Турція технологічно і промислово успішно розвивається, на відміну від України. Також керівництво ДП "Антонов" запускало в ЗМІ фейки про побудову Ан-225 разом з Китаєм.
Найбільший у світі пасажирський літак А-380. Коштує 489 млн. доларів
Для того, щоб було розуміння, скільки реально коштує відбудова "Мрії", я приведу ціни такого ж класу, значно більш технологічних і досконалих нових літаків, якщо їх будувати з нуля. А-380, новітній пасажирський літак, коштує 489 млн. доларів. В цю ціну входять десятки мільйонів доларів на пасажирське обладнання і кошти, витрачені на розробку літака. Літак "Roc", спроектований і побудований в одному екземплярі з нуля для космічних пусків ракет, коштує 400 млн. доларів. (В цю суму входить і підготовка виробництва). Це притому, що середня зарплата робітників, конструкторів і інженерів на Airbus і Boeing 5000-7000 доларів на місяць, а в ДП "Антонов" 500-700 доларів.
В одній з найбідніших країн світу тільки на відбудові одного літака "Мрія" (з двох раніше побудованих) очільники ДК "Укроборонпром" хочуть покласти собі на кармани більше 600 млн. доларів, це при тому, що десятки мільйонів українців втратили житло, зруйнована інфраструктура і промисловість. Загинули десятки тисяч українців, а сотні тисяч отримали поранення і значні проблеми з здоров’ям. Жадібність і цинізм українських високопосадовців не має межі!
Починаючи з 2015 року на ДП "Антонов" не побудували жодного серійного літака і помінялось 7 керівників. Водночас в ЗМІ є дуже багато матеріалів і документів про виведення значних (сотні мільйонів доларів, починаючи з 2015 року) коштів з підприємства. Так, 49% коштів від контракту з НАТО йдуть мимо ДП "Антонов". Крім того значні кошти зникають при усіх закупках, ремонту обладнання, подовженню ресурсу старих літаків та інших процедурах. (див. Керівництво ДП "Антонов" підставило Україну та НАТО: новий "схематоз" у програмі SALIS (документи), сайт Defence Express, "Украденная "Мрия", или как руководство авиационного гиганта стало миллионерами, разворовывая государственное предприятие "Антонов" та інші матеріали).
Наразі керівництво ДК "Укроборонпром" анонсує аудит ДП "Антонов". Подібний аудит проводили близько півтора року тому і успішно "освоїли" 27 млн. гривен. Щось подібне буде і зараз.
Фактично ДП "Антонов" керівники ДК "Укроборонпром" і підприємства використовують як свій особистий гаманець!
Керівництво ДК "Укроборонпром" займається тільки заміною очільників ДП "Антонов" і назвами їх посад та призначеннями своїх cтавленників на різні керівні посади на підприємстві, а схеми по виведенню коштів вдосконалюються і продовжують працювати бездоганно. Також офіційно собі на зарплати вони тільки з ДП "Антонов" отримують близько 150 млн. гривен на рік.
Наразі в керівництві ДК "Укроборонпром" потрібні професіонали, які б визначили основні напрямки розвитку оборонної промисловості України з урахуванням сучасних видів озброєння, які потрібні ЗСУ, та світового досвіду розвитку нових видів озброєння та ведення війни. Коли нарешті оборонна промисловість України почне розробляти та постачати ЗСУ сучасне високотехнологічне та високоточне озброєння, щоб не доводилося його купувати та випрошувати за кордоном?
Коли генеральним конструктором АНТК ім. О.К. Антонова (нині ДП "Антонов") був Балабуєв П.В. то на кошти, зароблені авіакомпанією, були розроблені і побудовані літаки Ан-70, Ан-38, Ан-32П, Ан-74-300, Ан-140, Ан-148, закуплені 4 літаки Ан-124 для авіакомпанії, втілені новітні цифрові технології і багато іншого. А в останні роки ДП "Антонов" виробляє в основному піар та фейки! Втрачені всі ринки збуту, відсутні замовлення і не планується розробка конкурентоспроможних літаків. А розроблена чиновниками Стратегія розвитку вітчизняного авіабудування до 2030 року направлена на освоєння бюджетних коштів, а не на розвиток авіабудівної галузі.
У зв’язку з відсутністю перспектив з підприємства в 2015-2016 роках звільнилося близько 2500 високопрофесійних фахівців, а нові керівники ("шиномонтажники", як їх прозвали на "Антонов") привели та поставили на посади людей, які взагалі не мали ніякого відношення до авіабудування. Інтелектуальний і організаційний рівень ДП "Антонов" настільки знизився, що при величезних доходах близько 6 мільярдів гривен на рік, що їх заробляє авіакомпанія "Авіалінії Антонова", не змогли розробити навіть розвідувальний безпілотник "Горлиця" для ЗСУ.
Наразі основним транспортним літаком ЗСУ є літак Іл-76. Це чудовий літак, який створеній 51 рік тому, і який через 10-15 років завершить свій життєвий цикл в Україні по різним причинам. Потрібно почати розробляти йому на заміну новий український літак, наприклад, Ан-188. Причому розробку такого літака необхідно робити з підключення іноземних партнерів, щоб мати кошти для розробки і ринки збуту, що я неодноразово пропонував вищим посадовим особам держави. А загалом необхідно разом з військовими визначитися, які ще літаки їм потрібні для вирішення логістичних і навчальних проблем сучасної армії - можливо літак на заміну Ан-26 чи літак типу Ан-28 або Ан-38?
Коли нарешті в Україні з’являться чиновники, які будуть займатися стратегією розвитку країни, і ми, зокрема, почнемо розробляти та будувати нові конкурентоспроможні українські літаки (на які буде попит і в Україні і за кордоном), втілюючи новітні технології, а не добудовувати те що було побудовано 33 роки тому в Радянському Союзі? Навіщо "закопувати" величезні кошти в другий Ан-225, які вкрай необхідні для відбудови країни та побудову нових літаків для ЗСУ?
Потрібно знайти інвесторів для відбудови аеродрому Гостомель та перетворити його в логістичний та сервісний центри (зберігши інфраструктуру ДП "Антонов") для заробляння коштів, а не витрачати кошти на його утримання, як це було до 24.02.2022 року.
Для збереження спроможності України розробляти та будувати конкурентоспроможні військово-транспортні літаки для ЗСУ, а також на продаж необхідне термінове втручання вищих посадових осіб державних органів влади для збереження ДП "Антонов", як розробника та серійного виробника літаків.
Потрібно терміново передати підприємства авіаційної галузі з ДК "Укроборонпром" в підпорядкування Уряду, так як очільники ДК "Укроборонпром" займаються, в основному, "висмоктуванням" величезних коштів з ДП "Антонов" та інших оборонних підприємств, включаючи, навіть, збиткових.
P.S. На протязі 2019-2021 років ми десятки разів зверталися до Офісу Президента, Уряду, РНБО, Верховної Ради і ГК "Укроборонпром" та зустрічались з їх керівництвом з проханням розглянути наші пропозиції по збереженню та розвитку авіабудівної галузі України, та приводили схеми по виведенню коштів з ДП "Антонов", але наразі отримували лише відписки. Результати цих звернень описані в багатьох статтях, як: "Уничтожение авиационной отрасли – следствие кадровой политики в Украине", "Достижения" А. Абравамичуса во главе ГК "Укроборонпром" в авиационной отрасли" та інші.
З повагою,
Екс – провідний конструктор і керівник служби провідних конструкторів по проектуванню, побудові і сертифікації літака Ан-225, замісник головного конструктора по літаках Ан-124, Ан-124-100, Ан-225 і їх модифікаціях та авіаційно-космічних системах АНТК ім. О.К. Антонова
А. Вовнянко