Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA) опублікувала щорічний звіт про безпеку авіаперевезень.
Звіт про безпеку описує авіаційні події та інциденти протягом усього року та порівнює ці цифри з попередніми роками.
IATA – це асоціація, яка представляє понад 300 авіакомпаній світу, що охоплює 83% загального авіаперевезення. Він співпрацює з різними іншими групами, щоб зосередитися на підвищенні безпеки та надійності в авіаційній галузі
Щорічний звіт IATA про безпеку (ISR) випускається щорічно з 1964 року. Це остаточне джерело для відстеження показників безпеки комерційної авіації та найкращих практик безпеки в галузі. IATA використовує підхід на основі даних та аналіз даних для виявлення можливих повторюваних проблем безпеки. Використовуючи ці дані, IATA може підтвердити аварії, визначити фактори, що сприяли, а потім розробити рекомендації. Ці рекомендації надаються в детальних планах впровадження (DIP) для вирішення категорій високого ризику.
Віллі Волш, генеральний директор IATA, розповів про цьогорічний звіт про безпеку IATA:
"Аварії рідко трапляються в авіації. У 2022 році на 32,2 мільйонах рейсів сталося п’ять нещасних випадків зі смертельними наслідками. Це говорить нам про те, що політ є одним з найбезпечніших видів діяльності, якими може займатися людина. Але навіть якщо ризик польоту надзвичайно низький, це не без ризику.
Ретельний аналіз тенденцій, які виникають навіть за таких дуже високих рівнів безпеки, ось що зробить польоти ще безпечнішими. Безпека є найвищим пріоритетом авіації, і наша мета полягає в тому, щоб кожен рейс злітав і приземлявся безпечно, незалежно від регіону чи типу літака."
Невелике зростання кількості аварій
Щорічний звіт IATA про безпеку використовує різні показники, щоб передати, наскільки безпечна галузь протягом року. У 2022 році IATA зафіксувала 39 аварій , що трохи більше, ніж у 2021 році, коли було зафіксовано лише 29 аварій. Однак це краще, ніж середній показник за 5 років (2018-2022), коли в середньому сталось 43 ДТП.
Незначне зростання з 2021 року, швидше за все, пов’язане зі збільшенням загальної кількості рейсів. У 2022 році було зафіксовано 32,2 мільйона польотів. У 2021 році було зафіксовано лише 25,7 мільйона польотів. Ці показники нижчі за середній показник за 5 років, який становить 34,4 мільйона рейсів, хоча 2022 рік мав намір повернутися до цього середнього показника.
IATA використовує показник, який називається частотою всіх аварій, щоб також відобразити безпеку авіаційної галузі. Рівень усіх аварій вимірюється кількістю аварій на мільйон рейсів. Коефіцієнт усіх аварій у 2022 році становив 1,21, що еквівалентно 1 аварії на кожні 0,83 мільйона рейсів. Це трохи більше, ніж у 2021 році, коли показник усіх аварій становив 1,13 або 1 аварія на кожні 0,89 мільйона польотів. Показник усіх аварій також нижчий, ніж середній показник за 5 років, який становить 1,26 або 1 аварія на 0,81 мільйона польотів.
Крім того, авіакомпанії, які є членами IATA, мали значно нижчий рівень усіх аварій. У 2022 році кількість аварій у членів IATA становила 0,49 або 1 аварія на кожні 2,1 мільйона рейсів. Це менше, ніж у 2021 році, коли він становив 0,61, і нижче середнього показника за 5 років (0,76).
Зменшення смертельних випадків
Звіт про безпеку також показав зменшення кількості смертельних аварій. У 2022 році сталося п’ять аварій зі смертельними наслідками, в результаті яких загинули пасажири та/або екіпаж рейсу. Це менше, ніж сім зареєстрованих смертельних аварій у 2021 році, і менше, ніж середній показник за 5 років, який також становить сім.
Із п’яти зафіксованих у 2021 році аварій зі смертельними наслідками чотири були турбогвинтовими літаками, одна – реактивною. Під час п’яти аварій зі смертельними наслідками у 2022 році було зафіксовано 158 загиблих на борту. Це незначне збільшення порівняно з 2021 роком, коли на борту було зафіксовано 121 летальний випадок. Однак це все ще нижче середнього показника за 5 років, який становить 231 летальний випадок.
Більшість із цих загиблих сталася в результаті однієї авіакатастрофи в Китаї, в результаті якої загинули 132 людини . Ще одна аварія сталася в Танзанії, в результаті якої загинуло 19 осіб. IATA також використовує метрику під назвою ризик смертельних наслідків для відображення ризику участі в аварії, яка включає смертельні випадки пасажирів або екіпажу на борту.
Ризик летального результату у 2022 році становив 0,11, що нижче за 0,23, зафіксованих у 2021 році, а також нижче за середній показник за 5 років, який становив 0,13. Ризик летального результату 0,11 у 2022 році означає, що пасажиру доведеться літати щодня протягом 25 214 років, щоб стати жертвою 100% летальної аварії. Це краще, ніж середній показник за 5 років, коли пасажиру довелося б летіти 22 116 років.
Регіональні відмінності
Звіт IATA про безпеку також фіксує аварії, які відбуваються за регіонами світу. Регіони поділені по всьому світу та розподілені між втратами корпусу реактивних літаків і втратами корпусу турбогвинтових літаків. Вони записуються як втрати корпусу на один мільйон вильотів.
З восьми регіонів, які використовує IATA, п’ять регіонів зафіксували нульові втрати корпусу літака. Цими п’ятьма регіонами були Африка, Азіатсько-Тихоокеанський регіон, Європа, Близький Схід і Північна Африка та Північна Америка. Співдружність Незалежних Держав мала найвищий зареєстрований показник: 1,18 втрати корпусу реактивного літака на один мільйон вильотів. Загальний показник розраховується як 0,17 втрати корпусу реактивного літака на один мільйон вильотів.
Значення втрат турбогвинтового корпусу на один мільйон вильотів було набагато вищим і становило 1,47. Шість із зафіксованих регіонів, Азіатсько-Тихоокеанський регіон, Співдружність Незалежних Держав, Європа, Близький Схід і Північна Африка, Північна Америка та Північна Азія, мали нульові втрати корпусу турбогвинтового двигуна. Африка та Латинська Америка мали значення, що перевищувало п’ять втрат турбогвинтового корпусу, тому глобальне значення було піднесено цими цифрами.
Турбогвинтові рейси складають лише 10,6% від загальної кількості рейсів у світі. Проте турбогвинтові двигуни були залучені в 36% усіх аварій у 2022 році. Це включає турбогвинтові двигуни, на які припадає 80% смертельних аварій і 15% усіх загиблих.
IATA використовує регіональну інформацію, щоб надати рекомендації щодо цих регіонів. Уолш говорив про це, кажучи:
"Минулого року в Африці на південь від Сахари та в Латинській Америці спостерігалося збільшення кількості аварій з турбогвинтовими двигунами. Запровадження та дотримання глобальних стандартів (включаючи IOSA) є ключовими для зміни цієї тенденції. Пріоритетом для Африки залишається реалізація Міжнародної організації цивільної авіації ( ICAO) стандартів і рекомендованих практик (SARPS)."