14.03.23 

ImageSupernova Airlines отримала сертифікат експлуатанта в січні 2023 року. Куди, коли і з яким флотом нарешті полетить новостворена авіакомпанія "Нової пошти"?

Ще до повномасштабного вторгнення рф – восени 2021-го –  "Нова пошта" заснувала власну авіакомпанію. То була справжня сенсація, адже й сьогодні  у нас немає жодної логістичної компанії, яка б мала в своєму активі авіацію. Для Європи ж і світу загалом це нормальне явище - UPS, DHL, FedEx та багато інших компаній десятиріччями здійснюють вантажні авіаперевезення власними силами. А  Supernova Airlines, що входить до групи "Нова пошта" Supernova Airlines, отримала сертифікат експлуатанта лише в січні 2023 року. Тепер вона має право здійснювати власні вантажні авіарейси і планує перші вже навесні цього року. Для доставки відправлень із-за кордону компанія вже придбала два літаки Ан-26 (на умовах лізингу).

За словами директора авіакомпанії Ярослава Красножона, Нова пошта у 2019-2020 роках вже тестувала послугу Авіадоставка, коли за допомогою авіаперевізників доставляла термінові посилки за 24 години із заходу на схід України. На жаль, карантин зробив послугу економічно невигідною на той час, але ж попереду – нові потреби і виклики. Пан Ярослав розповів Укрінформу , як планує працювати Supernova Airlines, щоб досягти успіху у новій для України сфері, сприяючи відновленню її економіки після війни.

Орієнтація на українців у Європі

Де саме базуватимуться літаки авіакомпанії, поки не розсекречують, але вже в березні, очікується, знатимемо, звідки літатиме  Supernova Airlines.

Отже, все, що хотіли знати про нову компанію – далі словами її директора.

1. Отримати сертифікат експлуатанта у сфері авіаперевезень непросто. Які складнощі при цьому виникли у Supernova Airlines?

Дійсно, процес отримання сертифікатів - доволі тривалий і ресурсозатратний. У той час, коли Supernova Airlines проходила сертифікацію, збіглося дві події  - зміна авіаційних правил в Україні та початок повномасштабної війни. Тому напрацьованої практики вирішення таких питань ні в кого ще не було. Проте команда авіакомпанії (АК) за співпраці з Державіаслужбою змогла подолати ці виклики, завдяки чому стала першим українським перевізником, який зміг виконати всі вимоги та отримав Сертифікат Експлуатанта в умовах війни.

За умовами Сертифікату авіакомпанія «Нової пошти» почне здійснювати вантажні перевезення Україною вже наступного дня після перемоги, а не через 6-9 місяців по тому. Тож Supernova Airlines буде однією з перших авіакомпаній, яка долучиться до відновлення України. Адже масштабне відновлення потребуватиме наявності вантажної авіації. 

2. Як працюватиме на Нову пошту власна авіакомпанія зараз і у перспективі? Може, планує в майбутньому заробляти на транспортуванні вантажів для інших сервісів тощо?

Загалом, буде перевозити і комерційні вантажі клієнтів Нової пошти Глобал, і гуманітарні вантажі. В першу чергу - це товари першої необхідності, експрес-доставка, тобто все те, що потребує терміновості.

У планах - організувати доставку посилок та вантажів із Китаю, США та із Європи до аеропортів, розташованих  поблизу кордону з  Україною, поки українське небо закрите. В умовах війни доставка вантажу з європейських аеропортів до України відбуватиметься наземними шляхами, а саме автомобільним транспортом.

Також в АК розраховують на завантаження в обидва боки. Хочуть здійснювати швидку доставку з усього світу для українців та українського бізнесу як в Україну, так і з України до інших країн.

3. Яке летовище поки що буде базовим, за яким принципом його обрали?

Наразі ще підбирають оптимальний аеропорт для базування  літаків, виходячи з технічних можливостей їх обслуговування. На час війни це точно буде європейський аеропорт, розташований  близько  до  кордону з  Україною. Після перемоги це будуть українські міжнародні аеропорти «Бориспіль» та «Львів».

4. Які напрямки включатиме початкова маршрутна мережа?

Перші комерційні рейси заплановані вже на березень 2023 року. Наразі опрацьовується графік та варіанти  маршрутів, адже вони мають бути  не тільки  логістично доцільними, але й економічн вигідними. Планують  виконувати по декілька рейсів на тиждень. В умовах війни доставка вантажу з європейських аеропортів до України відбуватиметься автомобільним транспортом. 

5. Коли й за яких умов очікувати розширення авіапарку, як виглядає план-максимум?

Авіакомпанія Supernova Airlines вже має два Ан-26, які взяла на правах лізингу. Проте далі веде активний пошук літаків, які відповідатимуть її потребам. В АК хочуть взяти ще два літаки для далекомагістральних перельотів. І такий флот із чотирьох лайнерів зберігати до кінця 2024 року. А вже подальше розширення буде залежати від попиту та обсягу вантажів, які будуть перевозити на регулярній основі.

На жаль, зараз  спостерігається великий дефіцит вантажних літаків на міжнародному ринку. Деякі компанії чекають на свої літаки по кілька років, адже слоти на переобладнання пасажирських літаків у вантажні вже розписані до 2025-2026 року.

6. Коли, за розрахунками, нова компанія зможе вийти на стабільний прибуток?

Термін окупності сильно залежить від попиту. В авіакомпанії розраховують вийти на рівень беззбитковості як мінімум за три роки.

7. Чи буде Нова пошта відкривати відділення-представництва у тих європейських країнах, до яких почне літати Supernova Airlines?

"Нова пошта" має на меті стати глобальною компанією. Зараз відкриваються відділення у тих країнах, де наразі проживає  найбільше  українських мігрантів. Наприклад, у жовтні 2022 року  компанія вийшла на ринок Польщі і відкрила там протягом трьох місяців 18 відділень. У планах - збільшувати мережу у Польщі та продовжувати міжнародну експансію. Так, у березні 2023 відкриються відділення вже у Литві, а протягом року у Німеччині, Румунії, Чехії. 

АК планує літати усією Європою. Тому подальший розвиток мережі залежатиме від попиту клієнтів та обсягів відправлень, а не від конкретних маршрутів Supernova Airlines.

Щоправда, допоки Україна оточена ворожими режимами (білоруським та російським), немає можливості сповна використовувати вигідне географічне розташування, адже повітряний простір цих країн для українських перевізників закритий. Літаки змушені його облітати, витрачаючи на це дорогоцінне пальне. Для доставки до деяких країн додатковий час в польоті становитиме більше 1 години, що суттєво відобразиться на ціні перевезення вантажу.

Фото: slovakaviation.sk