Дмитро Сєроухов, СЕО SkyUp, розповів про роботу під час війни, власну європейську авіакомпанію та плани щодо США
У "воєнний" рік українська авіакомпанія SkyUp не звільняла співробітників, збільшила флот і закріпилась на авіаційному ринку ЄС. Як компанії вдалось "залишитись в небі" та які плани на 2023 рік, розповідає генеральний директор авіакомпанії SkyUp Дмитро Сєроухов.
Європейський авіаринок переживає бум. Торік ЄС зняв ковідні обмеження, як результат – на кінець 2022-го ринок ЄС практично досяг показників рекордного 2019 року, - каже Дмитро Сєроухов, СЕО SkyUp, для видання Forbes Ukraine .
У такій ситуації будь-хто, в кого є літаки, може знайти замовлення. До 24 лютого 2022-го SkyUp встигла перевезти в Європу 10 з 11 своїх літаків. У найбільшої української авіакомпанії МАУ, чий флот налічував 25 суден, на початок війни за кордоном було тільки чотири літаки. Ще менше пощастило компанії Windrose: усі 11 літаків залишились в Україні.
Ринок очікує ще більшого зростання трафіку в 2023-му, каже Сєроухов. Як на це планує відповісти SkyUp? Запускає власну європейську авіакомпанію, цілить у ринок США та збільшує авіапарк.
Яким був для авіакомпанії 2022 рік?
Ми закінчили 2021 рік дуже добре: понад 2,5 млн пасажирів та понад 1,1 млн туристів у туроператора Join UP!. Ми майже вийшли на першу позицію на ринку. Наше відставання від МАУ становило дещо понад 200 000 пасажирів, однак літаків у нас було майже вдвічі менше – 11.
Літній сезон 2022-го ми планували розпочати з флотом у 22 літаки й стати першою авіакомпанією на українському ринку за всіма показниками.
Перший дні війни була певна пауза, був шок. Але саме тоді ми прийняли рішення зберегти компанію та співробітників.
Багатьох звільнили?
Жодного. У групі компаній UPFamily було близько 1500 співробітників, окремо по авіакомпанії – понад 1200 осіб. Без нашої команди ми б втратили бізнес. Почали шукати нові можливості для нас, як працювати в нових умовах.
Все ж, давайте до 2022 року – які фінансові результати за рік війни?
Результати будуть опубліковані у квітні цього року. Конкретних цифр ще немає. Авжеж, ми розуміємо, що дуже багато втратили. Наведу приклад: пасажиропотік SkyUp у 2022-му впав у 2,3 раза і склав близько 1,1 млн осіб. Однак ми змогли вистояти та залишитися в небі.
SkyUp чи не єдина українська авіакомпанія, яка змогла закріпитись в Європі. Вам допомогло те, що майже всі літаки компанії були за межами України напочатку війни. Вірили, що війни не уникнути?
Ситуація почала нагнітатись за кілька місяців до вторгнення. Наприкінці січня страхові компанії запровадили обмеження для українських авіакомпаній. Це був сигнал.
Разом зі страховиками та лізингодавцями придумали рішення. Наші літаки почали ночувати за кордоном, в Україні перебували менше двох годин на добу. Це був повний розворот для нас.
Коли перевезли літаки?
Це відбувалось поступово впродовж майже всього лютого 2022-го, аби цей процес був з найменшими наслідками і для авіакомпанії, і для пасажирів. На момент, коли почалась війна, 10 з 11 літаків були за кордоном.
А що з одинадцятим?
Цей літак був у польоті, він вже 20 хвилин пролетів із Борисполя в напрямку Кишинева. Йому залишались ті самі 20 хвилин, але "Украерорух" видав NOTAM, ми отримали наказ повернутись до Борисполя. Ще б трішки, і ми б зберегли весь флот.
Цей літак досі в Борисполі. Він у безпеці, обслуговується.
Наскільки перебазування літаків до Європи збільшило витрати авіакомпанії?
Це важко порахувати. Різниця лише у вартості технічного обслуговування та стоянки в аеропортах. Суттєвий вплив був на розклад, який довелось змінювати. Через це були затримки та відмови пасажирів. Але це більш операційні питання.
Таких змін вистачило, аби переконати лізингодавців не забирати у вас літаки?
Насправді лізингодавці не вимагали повернути літаки. Вони попередили про ризики, ми запропонували рішення, воно їх задовольнило. Ось і все.
Лізингодавці нас добре знають: якщо ми щось обіцяємо, то виконуємо. Ми зберегли флот під час COVID-19 і навіть його збільшили, зберегли й цього разу.
Репутація дозволила нам отримати у 2022-му додатковий літак. Ми єдина українська авіакомпанія, яка збільшила свій флот у воєнний час.
Де зараз базуються ваші літаки?
Здебільшого, працюємо за ветліз-контрактами (мокрий лізинг), тому не обираємо, де базуються літаки.
Мокрий лізинг – це наша нова ніша. Один із елементів диверсифікації нашої моделі. Нам дуже сподобалось працювати з ветлізами.
Яким компаніям надаєте свої літаки у мокрий лізинг?
Ми почали працювати за ветліз-контрактами у квітні 2022-го. Перші контракти були з Air Moldova та Corendon Airlines. Зараз у портфоліо маємо близько 10 авіаперевізників: Wizz Air, Corendon Airlines, Freebird Airlines, Tailwind Airlines, Air Albania, SmartWings та інші.
Обслуговуєте регулярні чи чартерні рейси?
І ті, і ті. Здебільшого, регулярні. Але навіть серед регулярних є багато сезонних рейсів, передусім до відомих курортів.
Як вам вдалось переконати європейські авіакомпанії співпрацювати зі SkyUp?
Домовлялись по-різному, але ціна зіграла свою роль. Ми апріорі не можемо пропонувати таку ж саму ціну, як європейський перевізник, адже для Європи ми авіакомпанія з третьої країни.
Коли європейський авіаперевізник бере літаки у мокрий лізинг у європейської компанії, він не мусить нічого погоджувати. У нашому випадку все складніше, нашим європейським партнерам доводилось окремо погоджувати свої рішення з авіаційною владою у своїх країнах.
Додаткову роль відігравала ситуація на авіаринку Європи, який почав активно зростати минулого року. Через ковідні обмеження, які знімаються, в ЄС був великий відкладений попит. І це спрацювало. До цього зростання не був ніхто готовий: ані перевізники, ані аеропорти, ані хендлінгові компанії, ані туроператори. Така ситуація допомогла нам вийти на ринок.
На кінець 2022-го європейський ринок практично досяг показників рекордного 2019-го. На 2023 рік всі очікують ще більшого зростання і вже нових рекордів.
В ЄС дефіцит літаків?
Так, коли стався COVID-19, авіаційний ринок Європи практично став на паузу. Аеропорти скорочували персонал, виробники літаків зупиняли виробництво, а авіакомпанії приземляли свій флот. Тепер відбувається зворотний процес.
Перевізники, у яких щось було законсервовано, вимушено розконсервовують усе, що може літати. Наприклад, ті ж Airbus A340, які є економічно неефективними через велике споживання.
Цей час – наш шанс закріпитись на європейському ринку. Ми залишаємось українським бізнесом, але маємо розподіляти свої ризики та мати ключик до європейського ринку.
Що було найскладнішим у перемовинах із європейськими компаніями?
Напевне, найчастіше нам згадували наше українське походження. Якось так склалось на європейському ринку, що якщо ти з України, то маєш коштувати дешевше. Мені незрозуміло, чому ми маємо коштувати дешевше?
Ми багато разів проходили через SAFA інспекцію. Висока оцінка нам дуже допомогала. На кінець лютого поточного року наш показник складав 0,23. Ми дуже відповідально ставимось до наших літаків.
Скільки часу займав процес перемовин із авіакомпаніями?
По-різному. З одним партнером домовились за 10 днів і полетіли. А є партнер, з яким ми почали перемовини у квітні минулого року й продовжуємо досі. Це залежить від багатьох чинників, передусім від потреб перевізника.
У 2023-му також працюватимете по ветліз-контрактах?
Так, але одночасно з цим запускатимемо власну європейську авіакомпанію – SkyUp Airlines.
Стати самостійним гравцем на європейському ринку – наша стратегічна мета. Розраховуємо весною отримати сертифікат експлуатанта, а восени розпочати власні рейси в Європі.
Ми – нова авіакомпанія для європейців, тому нам доведеться витратити час на промоцію та налагодити всі процеси.
Допоки для Європи ми – авіакомпанія з третьої країни, тому не маємо права повноцінно працювати в ЄС. Не можемо виконувати регулярні рейси, чартерні рейси. Європа захищає свій ринок.
Також у планах – розширити чартерні польоти для Join UP!, який також виходить на європейський ринок.
Не плануєте повністю перереєструвати бізнес у ЄС?
Ні, не плануємо.
Які країни ЄС для вас в пріоритеті?
Весь Європейський Союз для нас ключовий. Однак наша стратегія більше орієнтується на східну частину Європи через нашу спільну історію, ментальну подібність. Та й українців тут більше, ніж на заході Європи. Це буде нам допомагати, оскільки для них ми є впізнаваною авіакомпанією.
Скільки плануєте інвестувати в європейського перевізника?
Не хочу називати конкретні цифри.
Як взаємодіятимуть українська та європейська авіакомпанії?
Ми намагатимемось максимально розподіляти наш персонал по двох компаніях. Пілотів, наприклад, потрібно під точну кількість літаків, а персонал, який обслуговує ці літаки, може працювати на дві компанії. Хочу наголосити, що персонал європейської компанії буде переважно українським.
Які ще плани на 2023-й?
Ми б хотіли здобути сертифікат IOSA для нашого українського сертифіката експлуатанта. Це свого роду стандарт якості в авіації. Також ми поставили собі за мету отримати американський сертифікат FAR129, аби мати змогу працювати у тій частині світу. І збираємось збільшувати флот.
Це означає, що ви на перспективу придивляєтесь до ринку Північної Америки?
Як ветліз-проєкт, не як американська авіакомпанія.