19.05.23 

ImageГендиректор Харківського авіазаводу виступить з доповіддю про Музей авіації підприємства

Генеральний директор Харківського авіапідприємства, доктор історичних наук, професор Олександр Кривоконь виступить з доповіддю про Музей авіації ХДАВП на ХVІІ-й Всеукраїнській науково-практичній конференції «Український технічний музей: історія, досвід, перспективи».

Конференція присвячена ХХV-річчю Державного політехнічного музею ім. Бориса Патона при НТУУ "Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського". Участь у ній візьме понад пів сотні доповідачів, які розкажуть про найцікавіші науково-технічні музеї України.

Музей авіації Харківського авіазаводу було створено в 1966 році. Експозицію склало понад 5320 експонатів, розміщених у виставковому залі та на майданчику під відкритим небом. Але знайомство з історією авіазаводу починається біля самої прохідної. Тут розташована двоповерхова будівля, де з 1926 по 1934 роки працював перший директор і головний конструктор ХАЗу Костянтин Олексійович Калінін. "Будинок дирекції" став свідком становлення заводу, вистояв під бомбардуванням у Другу світову війну, але зазнав значних руйнувань під час повномасштабного вторгнення росіян у 2022 році.

У Музеї авіації відображено більш, ніж 90-літню історію літакобудування від моменту створення авіазаводу у Харкові і до сьогоднішніх часів, впродовж якої з заводського аеродрому у небо піднялося понад 4 000 літаків.

Основу експозиції складають 24 спеціально виготовлені точні копії всіх основних літаків, які випускалися на заводі в різний час. Це літальні апарати розробки багатьох видатних авіаконструкторів – К.О. Калініна, Д.П. Григоровича, І.Г. Немана, П.О. Сухого, П.Д. Грушина, А.С. Яковлєва, А.І. Мікояна, М.І. Гуревича, В.М. Туполєва, І.С. Селезньова, О.К. Антонова і П.В. Балабуєва.

Експозицію відкривають моделі перших ХАЗівських літаків марки "К", Калінінські К-2, К-3 - перший санітарний борт в Радянському союзі, К-4, який здобув золоту медаль на ІІІ Міжнародному авіасалоні в Німеччині. Важливо відзначити, що калінінські літаки, виконані за схемою «літаючого крила», стали прототипом усіх надзвукових літаків майбутнього…

Серед експонатів Музею авіації є також копії немановського ХАІ-1, бомбардувальника Сухого Су-2, навчальних літаків Як-18 і МіГ- 15УТІ. 

Історична подія відбулася на Харківському авіазаводі 6 листопада 1955 року, коли в небо піднявся перший у Радянському Союзі і третій у світі серійний турбореактивний пасажирський літак Ту-104. 

Літальні апарати конструктора Андрія Туполєва, які виготовлялися на ХАЗі, - Ту-104, Ту-124, Ту-134 і безпілотник Ту-141 - також відображено у вигляді зменшених моделей у виставковому залі Музею авіації.

А на виставковий майданчик під відкритим небом на вічну стоянку повернулися справжні Ту-104А, Ту-124, Ту-134А-3, які відпрацювали свій ресурс. "Сточетвірка" знаменита тим, що використовувалася для підготовки космонавтів. Саме на трьох харківських Ту-104АК тренувалися рухатися в невагомості чи при зниженій силі тяжіння усі перші радянські космонавти, перевірялися шлюзові камери для виходу у відкритий космос і навіть шасі "Місяцеходу". На Ту-104А, який перебуває на майданчику ХАЗу, підготовку до космічного польоту проходив сам Юрій Гагарін.

Крайні чотири десятиліття на Харківському авіазаводі виготовляли літаки конструктора Олега Антонова марки "Ан". В музеї представлені копії Ан-72, Ан-74, Ан-74ТК-200, Ан-74ТК-300, Ан-140, Ан-148. 

Варто відзначити, що літаку Ан-74 вдалося те, що виявилося не під силу усій полярній авіації Радянського Союзу! Він єдиний зміг долетіти до далекої полярної станції в Арктиці, приземлитися на крихітну крижину, забрати людей, злетіти і успішно повернутися додому. Це була сенсаційна рятувальна операція арктичної експедиції, здійснена завдяки літаку виготовленому на Харківському авіаційному заводі. 

Серед незвичайних експонатів музею - снігохід "Харків’янка-2", на якому досліджували Південний полюс Землі. 

Серед цінних експонатів зберігся справжній шолом і костюм-комбінезон першого льотчика-випробувача авіаційного заводу Михайла Снєгірьова. Фотографії, документи, особисті речі знайомлять відвідувачів з біографіями творців авіаційної техніки – від генеральних конструкторів до ветеранів праці, які все життя працювали в цехах підприємства.

Є в музеї і зовсім несподівані для авіаційного підприємства експонати. На одному зі стендів представлена установка "штучне серце", створена в 1965 році фахівцями ХАЗу. Вона допомогла харківським медикам лікарні невідкладної допомоги врятувати сотні пацієнтів.

Справжнім експонатом стала і сама книга відгуків Музею авіації, у якій є записи українською, російською, англійською, китайською, арабською мовами. Відгуки тут залишили посли Великобританії, Вірменії, Азербайджану, РФ, Лівії, делегації із США, Бельгії, Франції, Кувейту, Індії, Китаю, Ірану, Лаосу, які у різні часи відвідали ХАЗівський музей.

Свої враження у книзі власноруч записав відомий американський письменник-фантаст Роберт Шеклі, льотчик-космонавт Віктор Афанасьєв, син знаменитого творця вертольотів у США Сергій Сікорський. 

Є тут особливо дорогі ХАЗівцям слова вдячності і побажання успіху харківським авіабудівникам від Неллі Костянтинівни і Ельвіна Костянтиновича Калініних. Діти першого директора і авіаконструктора харківського авіазаводу Костянтина Калініна відвідали Харків у 2001 році у 75-у річницю ХАЗу…

Під час повномасштабного вторгнення росіян у 2022 році будівля Музею авіації зазнала пошкоджень, як і більшість споруд на території авіапідприємства. Ризикуючи життям, працівники перемістили вцілілі і пошкоджені експонати у безпечніше місце. На ХАЗі впевнені, що після Перемоги України Музей відновлять і сюди знову прийдуть відвідувачі. 

 

Фото: Надія Тесля

Джерело ХДАВП