04.10.23 

Що потрібно знати про перемотку електродвигунів та їх ремонт

ImageУ промисловості, мотор-генераторах, транспортних машинах, насосних системах використовуються синхронні й асинхронні електродвигуни. Тип визначається завданнями, необхідними характеристиками за потужністю та споживаним струмом (змінний або постійний).

Основна особливість таких установок — тривала робота в умовах значних навантажень, вібрації, найчастіше в агресивному середовищі, з високою вологістю чи запиленням. Тому в електродвигунах зношуються рухомі частини — вали, підшипники, а також електротехнічні компоненти, передусім обмотки.

Причини виходу з ладу промислових електродвигунів

  • «Зникла» фаза в мережі живлення, через що споживаний струм у трифазних двигунах перерозподіляється на дві, що залишилися. У результаті зростає навантаження, тому обмотки перегоряють.

  • Зносилися підшипники чи посадкові місця під них на валу й у корпусі.

  • Перегрів агрегату через постійні навантаження перевищує розрахункові експлуатаційні значення. При цьому ізоляційна емаль на мідних дротах тріскається, а сусідні витки замикаються.

  • Усередину двигуна потрапила вода, пил або абразивна суспензія.

Іноді один із факторів випливає з іншого: наприклад, пил, що осів, утруднює тепловідведення, агрегат більше нагрівається, мастило швидше висихає, а обмотки замикаються. При цьому ціна нового електромотора значно вища, ніж вартість ремонту.

Як проходить ремонт електродвигуна

Ремонт можна розділити на два етапи — механічне оброблення (заміна підшипників, відновлення посадкових місць під них) і перемотка електродвигунів.

Для діагностики електричні обмотки вимірюються на відповідність експлуатаційним характеристикам. Після виявлення проблемного місця обмотка обрізається на верстаті, місце під неї відчищається від забруднень, туди вставляється пазова ізоляція.

Для перемотування використовується спеціальний намотувальний верстат, після чого готові бухти мідного дроту укладаються в пази. Покладені джгути бандажуються кіперною стрічкою. Відновлені обмотки просочуються лаком і сушаться в сушильній камері за температури 140 °С.

Після цього двигун збирається, обмотка підключається, весь агрегат перевіряється на працездатність і відповідність робочим параметрам на випробувальному стенді. Потрібно розуміти, що відновлена електрообмотка все ж таки поступається оригінальній заводській, тому показники двигуна можуть дещо знизитися: на 1–7% можуть впасти ККД і енергоефективність. Однак вартість перемотування статора приблизно наполовину менша, ніж ціна нового електродвигуна. При цьому рекомендується проводити комплексний ремонт із заміною не тільки електричної частини, а й підшипників.