10.11.23 

ImageКанада хоче передати Україні арештований російський літак. Журналісти Washington Post  намагалися з’ясувати, чи це законно?

Величезний вантажний літак Антонов-124 авіакомпанії "Волга-Дніпро" зараз простоює в міжнародному аеропорту Торонто Пірсон. Через три дні після того, як Росія вторглася в Україну минулого року, літак Антонов-124 приземлився в міжнародному аеропорту Торонто Пірсон, щоб доставити 77 тонн наборів для тестування на коронавірус .

Це була його остання подорож на деякий час.

27 лютого 2022 року, перед запланованим вильотом АН-124, Канада заборонила російським літакам входити в свій повітряний простір або виходити з нього, затримавши літак у найбільш завантаженому авіахабі країни. Згодом уряд наклав санкції на російську авіакомпанію "Волга-Дніпро".

Літак, який видно з шосе — один із найбільших у світі вантажних літаків із російським прапором, намальованим на хвостовому оперенні, і синьою смугою, що тягнеться вздовж білого корпусу.

Тепер літак потрапив в більш масштабну боротьбу нового законодавства, за допомогою якого Канада претендує на повноваження вилучати заморожені активи організацій, які перебувають під санкціями, навіть якщо вони не пов’язані з жодним злочином, і використовувати їх на користь іноземних держав, які постраждали.

У червні уряд наказав арештувати літак. Влада хоче працювати з Києвом, щоб використати його "для компенсації жертвам порушень прав людини, відновлення міжнародного миру та безпеки й відбудови України".

Нові повноваження є першими у своєму роді в Групі семи промислово розвинутих країн, і уряд визнав, що "новий закон не перевірений і, ймовірно, зіткнеться з юридичними проблемами". У Кремлі захоплення назвали "цинічною і безсоромною крадіжкою".

Оскільки Захід намагається використати заморожені російські активи, щоб допомогти Києву перемогти загарбників і відбудувати Україну, за суперечкою уважно стежать як союзники, так і вороги.

"Канада абсолютно розширює межі закону про санкції", — сказав Вільям Пеллерін, партнер міжнародної торгової групи юридичної фірми McMillan в Оттаві. Джон В. Боскаріол, голова групи міжнародної торгівлі McCarthy Tétrault у Торонто, сказав, що Канада, як середня держава, "привертає вагу з точки зору масштабу цих заходів". Союзники, за його словами, "дуже уважно спостерігають, як це відбувається".

У березні Світовий банк оцінив, що відновлення України може коштувати щонайменше 411 мільярдів доларів. Союзники Києва на Заході хочуть, щоб цей рахунок заплатила Росія.

Міністр фінансів США Джанет Л. Єллен минулого місяця сигналізувала про підтримку європейської пропозиції про оподаткування воєнних доходів від 300 мільярдів доларів із заморожених резервів російського центрального банку, що зберігаються на Заході, і перерахування цих доходів в Україну.

"Країни стикаються з тими ж проблемами, що й після Другої світової війни», — сказав Джон Е. Сміт, колишній директор Управління контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США. "Як взяти активи, які належать державам-агресорам, щоб допомогти відбудувати країни, які були зруйновані чи пошкоджені? У наших правових системах немає простих відповідей на ці запитання".

Нові повноваження Канади, а саме розширення існуючого закону про санкції, набагато ширші. Вони дозволяють уряду конфіскувати заморожені активи, які знаходяться в Канаді. Немає жодних вимог, щоб активи були пов’язані зі злочином. Потім уряд може звернутися до суду з клопотанням про конфіскацію майна, розпорядитися майном і використати виручені кошти для відновлення іноземної держави або компенсації її народу. 

"Ми вважаємо, що дуже важливо розширити наші законні повноваження, тому що буде дуже, дуже важливо знайти гроші для відновлення України", – сказала минулого року міністр фінансів Христя Фріланд. "Я не можу придумати більш відповідного джерела цього фінансування, ніж конфісковані російські активи".

Однак деякі аналітики кажуть, що новий закон, ймовірно, зіткнеться з проблемами з кількох причин, зокрема щодо того, чи є експропріація приватної власності прийнятною згідно з міжнародними правовими нормами, чи порушує конституційний захист від необґрунтованого обшуку та вилучення чи порушує двосторонні договори.

Джерело espreso