17.11.23 

ImageЗаводу ТОРА ХДАВП виповнюється 93 роки

17 листопада 1930 року на підставі відповідного наказу зі складу Харківського авіаційного заводу виділилися в окрему організацію – Харківські авіаремонтні майстерні (ХАРМ).

Тут ремонтували літаки закордонного виробництва - "Дорньє Комета", Фокер-Ц4, Юнкерс Південь-1, Ф-13, а також вітчизняні У-2 (По-2), Р-1, Р-5 та літаки тодішнього директора ХАЗу Костянтина Калініна К-4 і К-5. Лагодили двигуни до них: BMW-4. BMW-6, Роллс-Ройс, М-11, М-15, М-22. 

Про це повідомляють на сторінці фейсбук ХДАВП. 

У 1937 році ХАРМ перейменовано в Авіаційний ремонтний завод № 242 і переселено в спеціально збудовані для нього виробничі приміщення. Завод мав добре оснащений моторний цех, випробувальну станцію, літаково-ремонтний корпус та ангар. Щомісяця тут ладнали понад 100 моторів та понад 20 одиниць різних типів літаків. 

У Другу світову війну підприємство евакуйовано на Схід СРСР, де у злиденних умовах заводчани ремонтувати літаки для фронту. Після визволення Харкова у серпні 1943 року завод повернувся додому, хоча заводська територія була зруйнована. Проте, як свідчать архіви, уже на початку листопада 1943 року майстерні відновили свою роботу. З кожним роком справи заводу покращувалися, регулярно оновлювалося та модернізувалося обладнання, а виробнича лінія поповнювалася новою авіатехнікою. Крім По-2, добавляються літаки ЛІ-2, ЯК-12, Ан-2, Ан-2М і двигуни АІ-14Р, АШ-62ІР, АШ-62І. 

В 1960 році завод розпочав ремонт літаків чехословацького виробництва «Супер Аеро-45» і «Аеро-145» та двигунів М-332, Вальтер-Мінор. А в 1962-у його затверджено провідним з ремонту літаків Ан-2. За активну участь у розробці та створенні пасажирського варіанта літака Ан-2 група працівників нагороджена медалями ВДНГ. 

Тут було розроблено та впроваджено принципово нові методи ремонту та випробування авіатехніки. Завод виконував іноземні замовлення, зокрема для Болгарії, Угорщини, Югославії, Куби, НДР та деяких країн Африки.

З 1983 року Завод 420 МГА переорієнтовано на капітальний ремонт чеських літаків Л-410 та його компонентів, а майстерні обладнано найновішим устаткуванням для лагодження та випробувань усіх систем цього літака та двигунів М601. 

У 1993 році завод включено до складу Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та перейменовано на Завод з технічного обслуговування та ремонту авіатехніки (ТОРА ХДАВП). 

ТОРА здійснила аудит міжнародного бюро якості «Верітас» і була визнана відповідною міжнародним стандартам якості ISO 9002. Крім того, пройшла сертифікаційну перевірку за європейськими авіаційними правилами Part 145, як організація з технічного обслуговування літаків типу Л-410. А у 2019 році отримала сертифікат розробника літаків Л-410 УВП та Л-410 УВП-Е за європейськими правилами Рart 21.

У 2022 році через повномасштабне вторгнення росіян підприємство зупинило обслуговування та ремонт авіатехніки. 

Вітаємо з 93-ю річницею! Щиро бажаємо Перемоги України над російськими окупантами і відновлення роботи ТОРА ХДАВП. 

Віримо у ЗСУ! Слава Україні! Героям Слава!