27.11.23 

ImageПісля того, як авіакомпанія МАУ зупинила роботу наприкінці 2022 року, всі, кому компанія заборгувала кошти, почали за ними приходити.

Про це пише у статті видання ЕП.

За словами видання, Найбільші борги МАУ утворилися перед державним "Украерорухом" за надані аеронавігаційні послуги (1-1,2 млрд грн) та аеропортом "Бориспіль" за послуги з наземного обслуговування (800 млн грн). Крім того, стягнення понад 400 млн грн у суді вимагає "Укртатнафта".

Восени 2022 року борги компанії становили 240-250 млн дол, розповідає ЕП один з колишніх топменеджерів компанії. За даними Youcontrol, загальні зобов’язання МАУ у 2022 році перевищували 20,5 млрд грн.


Банкрутство МАУ почалося з позову Укрексімбанку, якому компанія заборгувала порівняно невелику суму – 36 млн грн. Провадження в справі про банкрутство за цим позовом суд відкрив 22 листопада. За даними судового реєстру, у 2020-2022 роках були лише поодинокі випадки стягнення з МАУ коштів через суд. Стосувалися вони здебільшого повернення коштів за квитки чи боргів з виплати заробітної плати.

У 2023 році суди постановляли стягнути з МАУ борги в 15 випадках, зокрема перед компаніями, заборгованість перед якими обчислюється сотнями тисяч гривень. Це може свідчити про те, що з припиненням роботи МАУ рік тому кредитори почали непокоїтися, чи зможуть вони повернути свої гроші.


Наслідком стягнення боргів став розпродаж майна. У червні на державній платформі СЕТАМ почали продавати активи МАУ. Як свідчать дані аукціонів та судового реєстру, майно примусово стягнули за борги в межах провадження, яке об’єднує вимоги від низки позивачів, серед яких – страхова компанія Busin.

Спочатку це провадження відкрили на виконання рішення суду, яким МАУ зобов’язали виплатити 79 млн грн на користь турагентства ТОВ "Тревел профешнл груп". Від заснування і до 2020 року компанія належала матері народного депутата з фракції "Слуга народу" Данила Гетманцева Олені.

Під примусове стягнення потрапили деталі до літаків, нежитлові приміщення, авіакаси в центрі Києва, об’єкти інтелектуальної власності (логотипи і торговельні марки), частки в дочірніх підприємствах. МАУ намагалася запобігти продажу через суд, проте безрезультатно.

Серед проданого були найцінніші активи компанії, наприклад, 62,4% акцій ТОВ "Інтеравіа" – компанії з наземного обслуговування літаків, яка за майже 39 млн грн перейшла невідомому ТОВ "Океалос компані". Частку продали з третьої спроби, знизивши ціну із 79 млн грн. Ця ж компанія викупила на аукціонах права на 20 торговельних марок МАУ, серед яких – назви та логотипи самої компанії та її сервісів.

Про "Океалос компані" майже нічого невідомо, як і про мотиви придбання активів. Компанія зареєстрована в липні 2022 року і за понад рік роботи не має жодного публічного сліду роботи. Заснував її киянин Андрій Лобанов, який у той же день створив ще три компанії. У червні ще 25% в "Інтеравіа" перейшли від пов’язаної з Коломойським "Альфа крос" до компанії "Трейдап груп" киянина Віктора Лобанова, імовірно, батька Андрія.

ТОВ "МАУтехнік" (99% акцій), яке єдине в Україні ремонтувало та обслуговувало літаки Boeing, пішло з молотка лише за 195 грн в руки Олега Ткачука.

"Інтеравіа" та "МАУтехнік" продали значно дешевше за вартість їх активів і цьому є пояснення. Придбавши першу за 39 млн грн, "Океалос компані" стала власником і боргів компанії (44 млн грн), хоча її активи в кінці 2022 року становили 168 млн грн.

При цьому складно визначити, якою могла би бути ринкова вартість цієї компанії зараз. За два роки, поки в Україні не здійснюються польоти, невідомо, скільки працівників залишилося і в якому стані обладнання. Для компанії, що відповідає за взаємодію з аеропортом, ці аспекти і визначатимуть її цінність.

Схожа ситуація склалася для ТОВ "МАУтехнік". За 195 грн переможець аукціону отримав компанію, яка у 2020 році мала 93 млн грн боргів. Попри проблемність активів, на них знайшлися покупці. Майберг, який міг купити ці активи, запевнив, що не має стосунку до розпродажу майна і "не має жодного інтересу в їх придбанні".

Дві сервісні компанії були чи не ключовими активами МАУ. Після арештів та продажу майна у неї залишилося небагато активів. Власних літаків компанія не мала, брала їх у лізинг, а офісні приміщення орендувала.

Джерело ЕП