Су-27УБ в експозиції Холодної війни. Фото - Том ДемерліВ історії таємничого Су-27, який раніш належав українським Повітряним Силам та знаходиться у експозиції музею Повітряних Сил у Дейтоні, штат Огайо, є цікава, майже забута деталь: його привезли до США для пошуку нафти та газу.
Про це пише Девід Ченчотті, журналіст та редактор видання "The Aviationist".
Колишній Су-27УБ "61 Синій" ПС України зараз має цивільну реєстрацію N132SU/”32 Синій”, нещодавно придбаний Національним музеєм Військово-Повітряних сил США, не був привезений до США для використання в ролі "агресора" - літака супротивника для навчань. Принаймні, на початку.
Разом із ще одним двомісним Су-27 колишній літак ЗСУ зрештою потрапив до повітряних служб у якості "агресора", але, принаймні офіційно, спочатку вони мали виконувати зовсім іншу роль: обидва літаки були придбані для використання в схемі пошуку нафти та газу.
Два літаки були куплені в українського уряду компанією під назвою Terralliance Technologies, яка займалася розвідкою нафти з 2004 по 2009 роки: логотип цієї компанії (велика буква «Т») все ще можна побачити на хвості Су-27.
Приблизно в 2004 році засновник Terralliance Technologies і колишній інженер NASA Ерленд Олсон шукав інноваційні способи пошуку нафтових родовищ. У певний момент компанія заявила, що має права на розвідку або перебуває в процесі переговорів щодо прав на розвідку на 4 різних континентах, включаючи 8 африканських країнf[. "Олсон вирішив, що Terralliance потрібно створити власні карти, а не покладатися на придбані супутникові дані. Тож компанія придбала літак і гелікоптер, кожен із яких був оснащений спеціально розробленими датчиками", - йшлось в матеріалі CNN в 2010 році.
"Для Олсона цей "низький і повільний" підхід був півзаходом. Він жадав "високих і швидких" можливостей літаків-розвідників U-2, які NASA використовує для досліджень".
U-2 були недоступні для комерційного використання, тому Олсону довелося купити два українські Су-27. Намір полягав у тому, щоб два винищувачі несли платформу з технологією дистанційного зондування та сканували великі території в пошуках нафти. Незрозуміло, чи передбачалося розмістити літаки за кордоном чи використовувати їх лише над США, у будь-якому разі Terralliance заплатила 22 мільйони доларів США за пару реактивних літаків, а також понад 4 мільйони доларів США за опцію придбання двох інших, згідно з даними CNN.
Компанія Terralliance найняла компанію Pride Aircraft щоб розібрати літаки, зібрати їх знову в США, встановити західну авіоніку та знову зробити їх придатними до польотів. Meridican Capital LLC надала фінансування, і це є причиною того, чому літак було зареєстровано на компанію, розташовану в Делавері, яка "пропонує багаторічний досвід брокерської діяльності та придбання спеціалізованої військової техніки, включаючи літаки".
Зрештою, Су-27 так і не виконували завдання для Terralliance. У 2009 році у компанії закінчилися гроші, і Су-27 були продані уряду США.
Оригінальний логотип Terralliance на хвостовій частині Су-27 був прикритий значком Pride, коли літак здійснював перші випробувальні польоти в 2009 році , але оригінальна емблема знову з’явилася, коли нещодавно співробітники музею зняли наклейки Pride.
Сертифікат льотної придатності був виданий Pride FAA у грудні 2009 року; у 2010 році для Су-27 було видано другий сертифікат для Tactical Air Support, компанії, яка надає збройним силам США контрактні повітряні послуги "агресора".
Літаки, які базувалися в аеропорту Рокфорд, штат Іллінойс, кілька років експлуатувалися групою тактичної повітряної підтримки, зберігаючи свій український осколковий камуфляж, лише замінивши тактичний код "61 Синій" на новий "32 Синій".
Пізніше вони були знову продані та продовжували працювати з Рокфорда, цього разу без будь-якої участі в роботі підрядників, доки термін дії їхніх сертифікатів льотної придатності не закінчився в 2013 році. Обидва літаки були вилучені з реєстру США в 2018 році.