Повітряні сили України використовують iPad або подібні планшети в кабінах своїх реактивних літаків радянської епохи, щоб забезпечити швидку інтеграцію сучасної західної зброї "повітря-земля".
На це звернув увагу журналист видання TWZ Томас Ньюдік.
Раніш це підтвердив заступник міністра оборони США з закупівель та підтримки д-р Вільям Лаплант, а тепер є кадри, на яких показано встановлення планшету в кабіні під час виконання місій.
24 квітня 2024 року Лаплант виступав на щорічному Форумі глобальної безпеки аналітичного центру Центру стратегічних і міжнародних досліджень (CSIS). Коли його попросили навести приклади успішних програм, які швидко розвинули можливості ЗСУ, прикладом він обрав планшети в кабінах українських винищувачів:
"Також є серія… ми називаємо це "повітря-земля", це те, що ми називаємо це евфемістично… подумайте про літаки, які є в українців, і навіть не F-16 , але у них багато літаків радянських часів. Працюючи з українцями, ми змогли взяти багато західної зброї та змусити її працювати на їхніх літаках, де ними керує пілот за допомогою iPad. І вони літають на ньому у бойові місії майже через тиждень після того, як ми доставили обладнання", - сказав він.
Лаплант не надав додаткових подробиць, але варто відзначити, що відео, нещодавно опубліковане українськими ПС, показує Су-27, оснащений саме таким типом системи - можливо, iPad або іншим видом комерційно доступного планшета.
На відео, про яке йде мова, показано, як Су-27 використовує високошвидкісні протирадіаційні ракети (HARMs) AGM-88.
В відео видно, як планшет відображає навігаційну карту, а також інші дані.
Ukrainian Air Force Su-27 Flanker Wild Weasel operations, seen here conducting multiple low level standoff strikes against Russian radars with US-supplied AGM-88 HARMs. pic.twitter.com/7CosjXFNkO
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) April 21, 2024
Той факт, що розмір планшета, прикріпленого горизонтально, закриває ключові інструменти в кабіні, свідчить про те, що він відображає різноманітні важливі для польоту дані, а також використовується для навігації.
Можливо, що той самий планшет також життєво важливий для використання кількох видів озброєнь класу "повітря-земля", які поставляються із Заходу. Після інтеграції HARM українські винищувачі радянських часів також почали використовувати високоточні бомби Joint Direct Attack Munition-Extended Range ( JDAM-ER ). З тих пір додались бомби Hammer, поставлені Францією. Сполучене Королівство також пообіцяло надіслати дворежимні високоточні бомби Paveway IV, хоча наразі невідомо, які літаки їх використатимуть.
У випадку з HARM, JDAM-ER і Hammer було припущення, що вони використовуються проти цілей із відомими координатами, причому вони попередньо запрограмовані перед зльотом літака. Потім пілот повинен вийти в район, можливо, також за допомогою планшета з GPS-навігацією, а потім запустити зброю, яка наводиться на ціль за допомогою інерціальної навігаційної системи з GPS.
Однак використання HARM є дещо складнішим через те, що ціль може з’являтися лише короткочасно та цілком може бути дуже мобільною (особливо у випадку систем протиповітряної оборони на полі бою). У той же час природа SEAD/DEAD означає, що пілоту може знадобитися оперативно реагувати на цілі, наприклад, коли ввімкнено певний радар ППО.
Однак найкритичнішим у випадку України є той факт, що її винищувачі радянських часів не мають інтерфейсів шини даних, які б забезпечили повну сумісність з будь-якою з цих трьох видів зброї.
Крім того, Су-27 або МіГ-29, які використовують JDAM-ER, покладаються не лише на планшет у кабіні, а й на спеціалізовані пілони, на яких розміщується озброєння. Ці незвичайні пілони можуть не тільки надавати важливу інформацію GPS для зброї перед запуском, але вони також можуть включати деякі засоби електронної підтримки (ESM) - пасивне обладнання виявлення, яке може ідентифікувати та навіть геолокувати загрозу. випромінювачі.
З’явилося нове фото, на якому найкраще на сьогоднішній день виглядає характерний пілон, який українські винищувачі МіГ-29 і Су-27 використовують для високоточних плануючих бомб JDAM-ER.
Ракети HARM, з іншого боку, не було встановлено на спеціальних пілонах.
Тим не менш, планшет у кабіні пілота може бути свого роду візуалізованим радіолокаційним приймачем попередження для українських пілотів-винищувачів. Він може представляти дані, отримані іншим типом бортового обладнання, або більш рудиментарну інформацію від голови наведення самої ракети HARM. Таким чином дані про загрози можуть накладатися на карту, а потім пілот використовуватиме це, щоб атакувати ці цілі або уникати зон найвищої загрози.
Можливо, що встановлення пілона, адаптованого для застосовуваної зброї та з'єднаного з планшетом, взагалі не потребуватиме підключення шини даних. Пілон може містити апаратний модуль, який обробляє дані за допомогою якогось бездротового пристрою малого радіусу дії, наприклад системи Bluetooth, яка з’єднується з панеллю в кабіні.
"Отже, хоча досі багато невідомо про те, як саме ці планшети взаємодіють із літаками та західною зброєю, яку вони зараз несуть, очевидно, що вони відіграють важливу роль у наданні старим українським винищувачам радянських часів купи нових і дуже смертоносних прийомів," - робить висновок журналист TWZ.