27.06.24 

ImageНаціональне бюро розслідувань на транспорті оприлюднило Остаточний звіт за результатами технічного розслідування перекидання вертольоту Мі-8МТВ UR-HLH під час руління в умовах сильної пилової/піщаної бурі що сталося на аеродромі "Гао" (Республіка Малі).

Згідно з матеріалами звіту, у четвер, 15 червня 2023 року, екіпаж вертольоту Мі-8МТВ-1 UR-НLH, експлуатант ПрАТ "Авіакомпанія «Українські вертольоти", виконував пасажирський рейс UNO-080P за маршрутом Кідаль (KIDHP) - Гао (GAGO) за завданням місії ООН у Республіці Малі "MINUSMA".

На борту вертольоту перебувало 14 осіб (4 члени екіпажу та 10 пасажирів).

О 15:38 UTC, вдень, після посадки на аеродромі Гао, під час руління на місце стоянки, в умовах сильної пилової/піщаної бурі (далі СПБ) та обмеженої видимості, вертоліт перекинувся на лівий борт. Внаслідок події вертоліт зазнав значних пошкоджень. 3 члени екіпажу зазнали незначних тілесних ушкоджень. Під час евакуації з вертольоту два пасажири зазнали серйозних тілесних ушкоджень, інші пасажири зазнали незначних тілесних ушкоджень.

Екіпаж виконав зліт з вертолітного майданчика Кідаль о 14:16. Активне пілотування вертольотом виконував другий пілот. КПС виконував функції контролюючого пілота.

Після зльоту політ виконувався на ешелоні польоту FL065 за ПВП. 

Екіпаж використовував метеолокатор для спостереження і виявлення грозової діяльності тому що політ проходив в умовах обмеженої видимості та турбулентності.

З пояснень екіпажу, зв'язок із АДВ Гао був встановлений на відстані 60 морських миль. Екіпаж доповів диспетчеру розрахунковий час посадки (15:34) на аеродромі Гао та отримав наступну інформацію:

- ЗПС для посадки 24;

- вітер 180°, 8 вузлів (4,12 м/с).

На відстані 28 морських миль від аеродрому призначення Гао екіпаж виконав передпосадкову підготовку і на відстані 19 морських миль розпочав зниження. З пояснень екіпажу під час зниження екіпаж спостерігав по метеолокатору, що південно-східніше аеродрому Гао на відстані менше 20 миль розвивається грозова діяльність. На відстані менше 19 морських миль, на передпосадковому зниженні зліва від траєкторії польоту на відстані 4000-5000 м екіпаж помітив ознаки можливої пилової/піщаної бурі (хабуб) у вигляді невеликих розосереджених вертикальних пилових вихорів, що спостерігалися на межі візуальної видимості. На відстані 8-10 морських миль від ЗПС, після оцінки метеоумов, КПС прийняв рішення взяти керування вертольотом на себе.

Захід на посадку виконувався візуально. Після доповіді екіпажем диспетчеру АДВ Гао про готовність до посадки, екіпаж отримав дозвіл на посадку і напрямок і швидкість приземного вітру - 180º, 28 вузлів (14,4 м/с).

Посадка була виконана о 15.33 по вертолітному із зависанням з курсом 180º (проти вітру), на початку ЗПС 24. Рішення про вимкнення двигунів на ЗПС КПС не приймав. Після приземлення на ЗПС видимість погіршилася до 3000-3500 метрів.

Про виконання посадки екіпаж доповів диспетчеру АДВ Гао і отримав диспетчерську вказівку на звільнення ЗПС з наступною доповіддю. 

У подальшому екіпаж виконував руління по ЗПС з курсом 240º до РД "Альфа", яка з’єднана з пероном. 

Далі екіпаж продовжив руління по РД "Альфа" на перон з курсом 330º. У процесі руління по РД «Альфа» екіпаж доповів диспетчеру про звільнення ЗПС та встановлення візуального контакту з "маршалом", але відповіді від диспетчера не отримав.

Після зарулювання на перон, під час виконання правого розвороту, вертоліт перекинувся на лівий бік.

Внаслідок перекидання вертоліт отримав значні пошкодження. 

Image

Комісія дійшла наступних висновків:

Причини

Найбільш ймовірно, перекидання вертольоту Мі-8 МТВ-1 UR-HLH сталося внаслідок руління в умовах сильного вітру, швидкість якого перевищувала встановлені КЛЕ обмеження.

Серйозні травми двоє пасажирів отримали внаслідок неможливості забезпечити ефективну евакуацію.

Супутні фактори:

Виконання посадки в умовах наближення пилової/піщаної бурі.

Відсутність інформації від органу ОПР про реальну швидкість вітру, включаючи пориви, під час руління.

У ОМ відсутні процедури щодо дій екіпажу під час руління при потраплянні в умови пилової/піщаної бурі.

Невиправданість прогнозів погоди по аеродрому Гао за параметрами швидкості вітру, видимості, а також відсутність у прогнозі інформації про пилову/піщану бурю.