11.09.24 

ImageНаціональне бюро розслідувань на транспорті оприлюднило попередній звіт за результатами розслідування авіаційної події (катастрофи) з літаком К-10 "Свіфт" 27 липня 2024 року.

У звіті представлена інформація, що отримана НБРТ на початковому етапі розслідування катастрофи. Попередній звіт не містить аналізу та висновків про причини події, які будуть детально описані в остаточному звіті.

Згідно Звіту, у суботу, 27-го липня 2024 року студент авіаційного навчального закладу, який проходив льотну підготовку на літаку К-10 "Свіфт" (експлуатант – авіаційна школа), відповідно до польотного завдання виконував самостійний навчальнотренувальний політ у пілотажній зоні в районі експлуатованого ЗПМ. Зліт літака відбувся о 08:37 (за Київським часом). Політ мав тривати 1 годину.

На 43-ій хвилині польоту координатор польотів втратив зв’язок зі студентом. О 09:55 під час виконання пошукових робіт з повітря, на кукурудзяному полі, на відстані 10 км від ЗПМ, в межах пілотажної зони, було виявлено зруйноване повітряне судно.

Пошуково-рятувальна група, що прибула на місце події, виявила на борту літака тіло загиблого студента. Пожежі не було. Літак повністю зруйновано.

Розслідуванням встановлено, що, згідно з Керівництвом з льотної експлуатації, літаки К-10 "Свіфт" обладнані комплексними приладами Stratomaster (Dynon Sky View), які реєструють параметри польоту та роботи двигуна та дозволяють відтворювати і переглядати інформацію про попередні польоти.

На літаку UR-КАІ встановлений навігаційний комплексний прилад: MGL Avionics Stratomaster Enigma № EN 080400509. Інформація записується виключно на носій флеш-пам’яті (2048 Мбайт), але на носії інформації відсутні дані щодо останнього польоту, тому НБРТ працює над відновленням інформацій із встроєної пам’яті.

Технічне розслідування катастрофи планується завершити у 4 кварталі поточного року.

Подальші роботи включатимуть наступні заходи:

  • аналіз висновків, отриманих за результатами лабораторних досліджень пального та мастила;
  • аналіз пояснювальних записок та протоколів опитування інструкторів та технічного персоналу;
  • вивчення місця падіння літака та його уламків (кроки);
  • дослідження двигуна літака фахівцями ROTAX;
  • вивчення та оцінювання кваліфікації інструкторів, студента, їх досвіду та стану здоров’я, умов та норм відпочинку перед виконанням польоту тощо;
  • аналіз завантаження та центрівки ПС;
  • вивчення та аналіз записів з документів про підтримання льотної придатності та технічного обслуговування ПС;
  • аналіз Програми льотної підготовки авіаційної школи, записів у льотних книжках студента та інструкторів;
  • аналіз заходів з щодо сертифікації та нагляду за авіаційною організацією;
  • аналіз льотної придатності повітряного судна, двигуна та повітряного гвинта;
  • аналіз інформації, отриманої від Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, авіаційної школи та Державіаслужби України.

Якщо під час розслідування буде виявлено критичні проблеми з безпеки польотів, НБРТ негайно повідомить відповідальні органи та сторони з метою вжиття відповідних та своєчасних заходів з безпеки.

Також НБРТ оприлюднило Рекомендації з безпеки польотів:

Авіаційним навчальним закладам України:

  • Виконувати самостійні польоти студентів в зоні (зонах), лише за умови, що зона (зони) розташована(ні) у полі зору керівника (координатора) польотів, інструктора та інших студентів.
  • Тривалість самостійних польотів студентів в зонах обмежити до 30 хв.
  • Вжити заходи щодо обладнання ПС, призначених для навчальних польотів, засобами реєстрації польотної інформації, зокрема, камерами відеоспостереження та організувати післяпольотний моніторинг навчальних польотів.

Державіаслужбі України:

  • З метою забезпечення джерела об’єктивної інформації для ефективних розслідувань авіаційних подій, що виникають під час навчальних польотів та підвищення якості льотної підготовки студентів-пілотів, з урахуванням результатів попередніх розслідувань авіаційних подій з навчальними повітряними суднами, видати Експлуатаційну директиву, стосовно обладнання повітряних суден, що використовуються для навчальних польотів засобами реєстрації польотної інформації та параметрів роботи двигунів.

Авіаційній школі

  • Забезпечити післяпольотний моніторинг навчальних польотів на літаках К-10 «Свіфт» за допомогою комплексного приладу Stratomaster. Зчитану польотну інформацію зберігати в архіві протягом одного року.
  • Доповнити Програму технічного обслуговування літака К-10 "Свіфт", Керівництво з експлуатації літака К-10 "Свіфт", навчальні програми процедурами, які, як мінімум, передбачатимуть:
    • передпольотну підготовку до роботи приладу Stratomaster, перевірку наявності вставленої флеш-карти, вмикання приладу на запис параметрів,
    • виконання відповідного запису в бортовому журналі за підписом представника інженерної служби;
    • зняття (перевірка) флеш-карти після кожного польоту (серії польотів) із записом в бортовому журналі за підписом представника інженерної служби;
    • перенесення інформації з флеш-карти на комп’ютер після кожного польоту (серії польотів);
    • інструкторський аналіз навчального польоту (польотів) із зазначенням висновків та необхідних рекомендацій щодо подальшої підготовки студентів.