Національне бюро розслідувань на транспорті оприлюднило попередній звіт за результатами розслідування авіаційної події (катастрофи) з літаком К-10 "Свіфт" 27 липня 2024 року.
У звіті представлена інформація, що отримана НБРТ на початковому етапі розслідування катастрофи. Попередній звіт не містить аналізу та висновків про причини події, які будуть детально описані в остаточному звіті.
Згідно Звіту, у суботу, 27-го липня 2024 року студент авіаційного навчального закладу, який проходив льотну підготовку на літаку К-10 "Свіфт" (експлуатант – авіаційна школа), відповідно до польотного завдання виконував самостійний навчальнотренувальний політ у пілотажній зоні в районі експлуатованого ЗПМ. Зліт літака відбувся о 08:37 (за Київським часом). Політ мав тривати 1 годину.
На 43-ій хвилині польоту координатор польотів втратив зв’язок зі студентом. О 09:55 під час виконання пошукових робіт з повітря, на кукурудзяному полі, на відстані 10 км від ЗПМ, в межах пілотажної зони, було виявлено зруйноване повітряне судно.
Пошуково-рятувальна група, що прибула на місце події, виявила на борту літака тіло загиблого студента. Пожежі не було. Літак повністю зруйновано.
Розслідуванням встановлено, що, згідно з Керівництвом з льотної експлуатації, літаки К-10 "Свіфт" обладнані комплексними приладами Stratomaster (Dynon Sky View), які реєструють параметри польоту та роботи двигуна та дозволяють відтворювати і переглядати інформацію про попередні польоти.
На літаку UR-КАІ встановлений навігаційний комплексний прилад: MGL Avionics Stratomaster Enigma № EN 080400509. Інформація записується виключно на носій флеш-пам’яті (2048 Мбайт), але на носії інформації відсутні дані щодо останнього польоту, тому НБРТ працює над відновленням інформацій із встроєної пам’яті.
Технічне розслідування катастрофи планується завершити у 4 кварталі поточного року.
Подальші роботи включатимуть наступні заходи:
- аналіз висновків, отриманих за результатами лабораторних досліджень пального та мастила;
- аналіз пояснювальних записок та протоколів опитування інструкторів та технічного персоналу;
- вивчення місця падіння літака та його уламків (кроки);
- дослідження двигуна літака фахівцями ROTAX;
- вивчення та оцінювання кваліфікації інструкторів, студента, їх досвіду та стану здоров’я, умов та норм відпочинку перед виконанням польоту тощо;
- аналіз завантаження та центрівки ПС;
- вивчення та аналіз записів з документів про підтримання льотної придатності та технічного обслуговування ПС;
- аналіз Програми льотної підготовки авіаційної школи, записів у льотних книжках студента та інструкторів;
- аналіз заходів з щодо сертифікації та нагляду за авіаційною організацією;
- аналіз льотної придатності повітряного судна, двигуна та повітряного гвинта;
- аналіз інформації, отриманої від Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, авіаційної школи та Державіаслужби України.
Якщо під час розслідування буде виявлено критичні проблеми з безпеки польотів, НБРТ негайно повідомить відповідальні органи та сторони з метою вжиття відповідних та своєчасних заходів з безпеки.
Також НБРТ оприлюднило Рекомендації з безпеки польотів:
Авіаційним навчальним закладам України:
- Виконувати самостійні польоти студентів в зоні (зонах), лише за умови, що зона (зони) розташована(ні) у полі зору керівника (координатора) польотів, інструктора та інших студентів.
- Тривалість самостійних польотів студентів в зонах обмежити до 30 хв.
- Вжити заходи щодо обладнання ПС, призначених для навчальних польотів, засобами реєстрації польотної інформації, зокрема, камерами відеоспостереження та організувати післяпольотний моніторинг навчальних польотів.
Державіаслужбі України:
- З метою забезпечення джерела об’єктивної інформації для ефективних розслідувань авіаційних подій, що виникають під час навчальних польотів та підвищення якості льотної підготовки студентів-пілотів, з урахуванням результатів попередніх розслідувань авіаційних подій з навчальними повітряними суднами, видати Експлуатаційну директиву, стосовно обладнання повітряних суден, що використовуються для навчальних польотів засобами реєстрації польотної інформації та параметрів роботи двигунів.
Авіаційній школі
- Забезпечити післяпольотний моніторинг навчальних польотів на літаках К-10 «Свіфт» за допомогою комплексного приладу Stratomaster. Зчитану польотну інформацію зберігати в архіві протягом одного року.
- Доповнити Програму технічного обслуговування літака К-10 "Свіфт", Керівництво з експлуатації літака К-10 "Свіфт", навчальні програми процедурами, які, як мінімум, передбачатимуть:
- передпольотну підготовку до роботи приладу Stratomaster, перевірку наявності вставленої флеш-карти, вмикання приладу на запис параметрів,
- виконання відповідного запису в бортовому журналі за підписом представника інженерної служби;
- зняття (перевірка) флеш-карти після кожного польоту (серії польотів) із записом в бортовому журналі за підписом представника інженерної служби;
- перенесення інформації з флеш-карти на комп’ютер після кожного польоту (серії польотів);
- інструкторський аналіз навчального польоту (польотів) із зазначенням висновків та необхідних рекомендацій щодо подальшої підготовки студентів.