03.01.25 

Image90 років проєкту студентів ХАІ під керівництвом провідного конструктора С. Жолковського

90 років тому – 3 січня 1935 року – у щойно побудовані Центральній дослідній майстерні ХАІ ("ЦДМ" або "ЦОМ") було передано проєкт нової машини, що розробили студенти ХАІ під керівництвом викладача, провідного конструктора С. Жолковського. Так народжувався двомісний фоторозвідник ХАІ-6.

Ідея цього літака народилася після успішного проєкту ХАІ-1. Саме на базі цього рекордсмена швидкості було запропоновано створити швидкісний фоторозвідник. Особливістю задуму було те, що цей літак не мав озброєння. Головним захистом ХАІ-6 була швидкість, що перевищувавла швидкість всіх винищувачів того часу. З метою досягнення широкого діапазону швидкостей застосовувалася розвинена механізація крила, що складалася з зсувних закрилків і розщеплених елеронів. За кабіною льотчика-спостерігача всередині фюзеляжу знаходився фотоапарат АФА-13, шарнірно укріплений на рамі. У днищі і бортах фюзеляжу були створи - через які забезпечувалася планова і перспективна фотозйомка під кутом 80° на відстань 40-50 км в бік від напрямку польоту. 

Проєкт нової машини був розроблений студентами ХАІ. В цей день - 3 січня 1935 року технічне завдання на ХАІ-6 прийняв Начальник ЦОМ та виробництва ХАІ-6 Н.Мірошниченко. Літак проєктувався під двигун М-22 (480 к.с), але завдяки особистій увазі до проєкту вдалося отримати більш потужний мотор «Райт-Циклон». Передбачалося, що літак досягне максимальної швидкості 450 км/год на висоті 4000 м і 435 км/год на висоті 2000 м, підйому на висоту 5000 м за 8 хвилин, стелі 10 000 м і дальності до 1000 км. Вражаючи цифри для того часу.

З прицілом на майбутні міцнісні та статичні випробування в майстернях ХАІ заклали одразу три машини. На початку червня 1935 року перший ХАІ-6 перевезли на аеродром ХАЗу у Сокільниках. 15 червня льотчик-випробувач Б.Кудрін здійснив перший політ.

ХАІ-6 показав швидкість 429 км/год на висоті 2500 м - своєрідний світовий рекорд для машин подібного класу. Але ідея неозброєного швидкісного розвідника серед керівництва ВПС підтримувалась не всіма. У хвіст ХАІ-6 спробували встановити кулемет, але захисна вогнева точка потребувала повної переробки проєкту. Після довгих сперечань проєкт ХАІ-6 було зупинено. 

На фото – викладачі ХАІ, легенди літакобудування - Й. Неман (головний конструктор ХАІ-1), Г. Кроль (конструктор планерліта АВІАВНІТО-3) та С.Жолковський (керівник розробки ХАІ-6). 

Унікальна фотографія фоторозвідника ХАІ-6 – це ледь не єдине фото цієї машини, що зберіглося до наших днів (фото з рекламного проспекту ХАІ 1941 року).

ImageImage