Наразі опрацьовується механізм щодо передачі двох літаків дальнього радіолокаційного виявлення ASC 890, про надання яких Швеція оголосила в травні 2024 року, та перенавчання авіаційного персоналу для їх застосування та обслуговування.
Про це повідомила прес-служба Міністерства Оборони.
Також в МОУ повідомили, що робота Коаліції Повітряних сил не є публічною через чутливість інформації, тому про більшість рішень стає відомо постфактум.
9 січня 2025 року під час засідання Групи лідерів коаліцій спроможностей в межах Контактної групи з питань оборони України ("Рамштайн") керівники оборонних відомств 14 держав-лідерів узгодили дорожню карту Коаліції Повітряних сил та інших семи коаліцій.
Коаліцію Повітряних Сил було створено в травні 2023 року. Наразі вона налічує 14 учасників (Бельгія, Велика Британія, Канада, Люксембург, Норвегія, Польща, Португалія, Румунія, Франція, Чехія, Швеція) на чолі з державами-лідерами Коаліції (Данія, Нідерланди та США). Розглядають можливість участі також Фінляндія та Греція.
"Наші пілоти демонструють свої навички та ефективність західної авіації в українському небі. Для відбиття російських атак і здобуття переваги в небі ми потребуємо більше літаків. Працюємо з партнерами над цим та очікуємо їх відповідні рішення щодо передачі більшої кількості платформ для досягнення кінцевої мети – сумісності нашої та їхньої авіації", - наголосив заступник міністра оборони України з європейської інтеграції Сергій Боєв.
Робота Коаліції забезпечує також підтримку вже наявного в Україні озброєння та техніки. Ще до створення ініціативи, Словаччина та Польща одними з перших передали Україні великі пакети запасних частин до радянських літаків та винищувачі МіГ-29.
Про передачу літаків F-16 вже оголосили Бельгія, Данія, Нідерланди та Норвегія. Перші з них Україна вже отримала у 2024 році від Данії та Нідерландів. Також Франція анонсувала передачу Україні винищувачів Mirage у 2025 році.
Більшість держав Коаліції Повітряних сил продовжує навчання українських пілотів на літаках F-16 та інших анонсованих літаках.
У травні 2024 року Шведський уряд оголосив шістнадцятий новий пакет військової підтримки України, у який ввійшли літаки радіолокаційної розвідки.
Швеція передасть літаки радіолокаційної розвідки та управління ASC 890. За словами уряду, це дає Україні "абсолютно нові можливості для радіолокаційної розвідки та бойового управління цілями в повітрі та на морі", що також означає що підвищується здатність боротися з цілями на далекій видимості. Літаки також оснащені навчально-технічним обладнанням.
Saab 340 AEW&C - шведський літак раннього повітряного попередження та управління (AEW&C).
Порівняно з традиційним круговим радаром на літаках АВАКС, таких як E-3 Sentry, Saab 340 має нерухомий радар PS-890 AESA, виготовлений із системою Erieye , який забезпечує менший опір, але має мертву зону безпосередньо позаду та всередині. передньої частини літака, із зоною сканування 120 градусів з обох боків планера. Встановлений радар здатний відстежувати кораблі, літаки та ракети на відстані до 190-250 миль (300-400 км) на висоті 20 000 футів (6100 м).