06.05.09 
У травні  2009 року виповнюється 5 років відтоді, як Україна офіційно стала 33-м членом Європейської організації з безпеки аеронавігації (Євроконтроль). Вступ до Євроконтролю став однією з найважливіших подій у розвитку вітчизняної авіаційної галузі. Це стало можливим завдяки копіткій роботі фахівців Державного підприємства обслуговування повітряного руху України та підтримці авіаційної влади.

Членство України у цій впливовій міжнародній організації сприяє входженню нашої держави у європейський економічний та правовий простір у галузі аеронавігації, подальшій інтеграції авіаційної галузі України до європейської авіатранспортної системи та створенню передумов для набуття Україною членства в Європейському Союзі.

Це дало Україні можливість підвищити рівень безпеки польотів, впливати на прийняття стратегічних рішень щодо подальшого розвитку аеронавігації у Європейському регіоні, повніше реалізовувати потенціал України як транзитної держави, залучати іноземні інвестиції, а також брати участь у фінансових програмах, пов'язаних з організацією повітряного руху. Також слід зауважити, що членство України в Євроконтролі не передбачає видатків із Державного бюджету. Виплата Україною щорічних членських внесків здійснюється за рахунок частки плати за надання аеронавігаційних послуг користувачам повітряного простору України.

Українська авіаційна влада та Державне підприємство обслуговування повітряного руху України як головний провайдер аеронавігаційного обслуговування співпрацюють з Євроконтролем за багатьма напрямами. Зокрема, фахівці Украероруху беруть участь у постійно діючій програмі Євроконтролю з моніторингу діяльності провайдерів аеронавігаційного обслуговування. Завдяки цьому планування діяльності українського провайдера передбачає врахування ключових показників діяльності, що є важливими для оцінки ефективності роботи підприємства.

Стратегія розвитку вітчизняної аеронавігаційної системи повністю узгоджена зі Стратегією Євроконтролю "ATM 2000+", на основі якої реалізовується Європейський план конвергенції та імплементації (ЕСІР). Завдання національного масштабу щодо виконання ЕСІР містяться у Національному плані конвергенції та імплементації (LCIP), який розробляється Державіаадміністрацією спільно з Украерорухом та оновлюється раз на рік.

Згідно з національними вимогами, розробленими на основі вимог Європейського Союзу стосовно впровадження ініціативи «Єдине європейське небо», Украерорух упроваджує Систему управління якістю.

Важливою є співпраця Украероруху з Центральним офісом маршрутних зборів (CRCO). CRCO отримує інформацію про всі польоти у європейському повітряному просторі, надану провайдерами аеронавігаційного обслуговування для подальшого виставлення рахунків авіакомпаніям за отримані ними аеронавігаційні послуги і здійснення розрахунків із провайдерами, які їх надали. Таким чином реалізовується спільна європейська політика стосовно плати за користування засобами та послугами з організації повітряного руху. У щорічних звітах, які готує Центральний офіс маршрутних зборів Євроконтролю, дається оцінка роботи українських фахівців. Зокрема, розраховується відсоток претензій користувачів повітряного простору (авіакомпаній) до провайдера аеронавігаційних послуг (Украероруху) стосовно помилкових розрахунків плати за послуги. І досить показово, що за умов щорічного зростання обсягів повітряного руху Україні вдається утримувати цей показник одним із найнижчих у Європі. Це свідчить про високий професійний підхід до своїх зобов'язань перед міжнародною авіаційною спільнотою та конструктивний діалог із користувачами повітряного простору.

 У рамках постійної технічної модернізації Украерорух розпочинає процес придбання нового сучасного обладнання та програмного забезпечення для обробки даних, що дозволить підвищити рівень автоматизації обліку інформації про польоти та уніфікувати цю процедуру. Однак технічна інтеграція України до Багатосторонньої угоди про  сплату маршрутних зборі до сьогодні не відбулася, попри те, що власне технічних перешкод завершенню цього процесу не існує. Його гальмує недосконалість українського законодавства - відсутність необхідних змін до низки відповідних нормативних документів. Але робота над врегулюванням цього питання не припиняється.

Довідка. Плата за аеронавігаційне обслуговування є основним джерелом доходів Украероруху. За її рахунок підприємство забезпечує утримання і модернізацію системи аеронавігаційного обслуговування України, розрахунки з бюджетами всіх рівнів та соціальний розвиток підприємства. Принципи вартісної основи щодо стягнення плати за аеронавігаційне обслуговування викладено у керівних документах Євроконтролю та Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO).

 

Важливим фактором розвитку вітчизняної аеронавігаційної галузі є повна інтегрованість системи організації потоків повітряного руху України до Центральної системи організації потоків повітряного руху Євроконтролю. Її основний орган (CFMU) відповідальний за ефективне використання пропускної спроможності європейського повітряного простору при обслуговування повітряного руху. Це досягається завдяки рівномірному розподілу потоків повітряного руху, униканню перевантаження секторів обслуговування повітряного руху та аеродромів, а також забезпеченню польотними даними через інтегровану систему обробки первісних планів польотів (IFPS). Для взаємодії з CFMU в усіх районних диспетчерських центрах по Україні обладнано пункти організації потоків повітряного руху, за допомогою яких наші фахівці можуть зробити завчасний і точний прогноз повітряного руху та ефективно спланувати роботу авіадиспетчерів.

Черговим етапом співпраці Украероруху з Євроконтролем буде робота над вдосконаленням принципів розподілу основних потоків повітряного руху, зокрема стосовно Північно-східного та Балтійського напрямку, що пролягає і через повітряний простір України. Тісна співпраця провайдерів сусідніх країн дозволить ще на етапі планування польотів перерозподіляти потоки повітряного руху, щоб уникнути перевантаження пропускної спроможності окремих районів польотної інформації. Це, в першу чергу, підвищить безпеку повітряного руху, дозволить знизити навантаження авіації на екологію, а також уникнути зайвих витрат перевізників, адже затримки на землі безпечніші і дешевші за затримки в повітрі. А в найближчому майбутньому відповідальність за організацію потоків повітряного руху, що покладена зараз на Центральний орган організації потоків повітряного руху Євроконтролю, має бути делегована безпосередньо пунктам організації потоків повітряного руху в районних диспетчерських центрах кожної країни.

Фахівці Украероруху беруть активну участь у діяльності всіх органів та робочих груп Європейської організації з безпеки аеронавігації.  Зокрема, й у роботі Ради з аеронавігаційного обслуговування Євроконтролю (ANSB), яка формує політику галузі у Європейському регіоні, об'єднуючи інтереси провайдерів аеронавігаційного обслуговування, користувачів повітряного простору та аеропортів. Провайдерів 38 країн - членів Євроконтролю представляють 8 генеральних директорів, серед яких із 2008 року й генеральний директор Украероруху Юрій Чередніченко. Таким чином Україна безпосередньо долучилась до визначення загальноєвропейських векторів у забезпеченні аеронавігаційного обслуговування, що дозволяє збалансувати інтереси різних учасників ринку і підвищувати безпеку повітряного руху.

Уже п'ять років поспіль українська аеронавігаційна система офіційно є складовою загальноєвропейської і як галузь має найвищий рівень євроінтеграції серед інших сфер.

Хронологія подій. Ще в 1995 році було підписано двосторонню Угоду між Державним підприємством обслуговування повітряного руху України та Європейською організацією з безпеки аеронавігації про аеронавігаційні збори. У 2001 році рішенням Постійної комісії Євроконтролю було схвалено заявку України на вступ до цієї організації. Тоді ж у грудні на виконання Розпорядження Президента України та доручення Кабінету Міністрів України Міністром транспорту України був підписаний Протокол, що консолідує Міжнародну конвенцію щодо співробітництва у галузі безпеки аеронавігації «Євроконтроль» з усіма змінами, укладену 13 грудня 1960 року. В листопаді 2003 року Верховна Рада України шляхом прийняття 6 законів надала згоду на обов'язковість для України Конвенції, а також прийняла закон  «Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про  сплату маршрутних зборів».

Довідкова інформація. Європейська організація з безпеки аеронавігації (Євроконтроль) створена 13 грудня 1960 року і знаходиться в Брюсселі (Бельгія). Її цілі - підвищення безпеки повітряного руху, збільшення пропускної спроможності повітряного простору, зменшення затримок повітряного руху, підвищення економічної ефективності  системи організації повітряного руху та мінімізація негативного впливу авіації на навколишнє середовище. Сьогодні до Євроконтролю входять 38 європейських країн.

Державне підприємство обслуговування повітряного руху України (Украерорух) створене у 1992 р. Надає повний спектр послуг з аеронавігаційного обслуговування: обслуговування повітряного руху, організація потоків повітряного руху, організація і менеджмент повітряного простору, радіотехнічне забезпечення зв'язку, навігації і спостереження, забезпечення метеорологічною та аеронавігаційною інформацією всіх видів польотів у зоні своєї відповідальності, що охоплює 5 районів польотної інформації загальною площею 776 442 кв. км. Офіційний веб-сайт Украероруху - http://www.uksatse.ua/